Skrivet av: kritiskmybell | oktober 14, 2008

Dikter

Dikter, vad är det? En massa bokstäver som bilder ord som (oftast) blir till en vettig text?

Jag tycker att dikter är något som är rejält överskattat. Dom flest är skrivkunniga, och hur svårt är det då att skriva ner något? Nu kommer säkert många tycka att det inte är så lätt osv. Att det är skilnad på dikt och dikt. Jo det finns så klart bättre och sämre dikter, eller egentligen så handlar det väl om vad man gillar.

En dikt som jag gillar, kan ju andra tycka är slöseri med papper.

Precis som med det mesta i övrigt så handlar det personliga tyckandet och tänkandet.

Det sitter en målare
under mina ögonlock

De dagar då han ler
målar han en värld jag vill se
så god
så vacker
så underbar
och jag ler

Men de dagar
då mitt hjärta gråter
målar han en annan värld
så Ond
så Kall
så Vred
och jag gråter

Jag undrar
inom mig
vilken värld
som är den rätta
Men de är båda
bara färg
bara bilder
som suddas ut
så snart jag blinkar


Så lev som ni vill och kolla på världen med kritiska ögon…


Svar

  1. Dikten som du hade med här var hursomhelst vacker tycker jag.
    Ha det bra!

  2. Vilken värld är den rätta?
    Då det är vi själva som formar den
    Är det kanske lätt att välja?
    Rannsaka ditt inre och undvik
    Dubbla budskap!

    MVH Gladiatan


Lämna en kommentar

Kategorier