Skrivet av: kritiskmybell | oktober 16, 2008

Måste sluta röka

Min förbaskade rökning tär på mitt psyke. Varje gång jag röker får jag ångest. Varje gång jag suger på den där idiotiska giftpinnen, påminner jag mig själv om att jag måste sluta upp med dessa dumheter. Trots denna ångest så fortsätter jag röka. Varför?

Varför kan jag inte bara få den motivation som krävs för att sluta? Varför har jag inte den rätta viljan? Varför tar jag mig inte i kragen och slutar röka? Jag vet inte. Det måste ju bero på att jag inte riktigt är tillräckligt motiverad för det.

Jag har delade känslor till min älskade cigarett. På ett sätt är den min bästa vän. Den finns där när jag behöver varva ner, när jag behöver en paus. Den finns där när jag är arg eller bitter. Den finns där som en form av belöning. Den finns där när som.

Å andra sidan avskyr jag den. Den gör så att jag luktar illa. Den kostar massa pengar. Den förvärrar min halsbränna. Den gör att jag blir sur och stressad om jag inte får den.

Väger jag plus- och minussidorna mot varandra, vinner självklart minussidan. Jävla skitcigarett. Om jag ändå bara kunde trolla, om jag ändå bara kunde vakna upp en dag och vara en ickerökare. Om jag bara en dag kunde bestämma mig för att aldrig mer röka.

Jag började röka när jag var typ 13 år. Slutade sen röka den 31:a augusti 2002. På 5 år tog jag inte ett enda bloss, tills i september förra året. Varför i hela helvete började jag igen? Hur kunde jag börja efter 5 års uppehåll? Så korkat.

Nu dämpa ångesten med en cigarett på balkongen.

/Ms Mybell

BloggRegistret.se

Responses

  1. Vet att du kommer att klara det, när du samlat ihop tillräckligt med motivation!
    Kram!

  2. Det finns många missbruk vi kan fastna i. Sex, alkhol och andra droger. Det konstiga med beroende framkallade substanser är att det alltid är farliga, framkallar ångest, lust, och beroende osv.
    Varför kan man inte framkalla något som tillgodoser lust och måbra känlsa utan biverkningar och ångest?.
    Givetvis skall det inte heller vara skadliga för kroppen.
    Varför!.

  3. Maritha.
    Jo, det är väl så. Förhoppningsvis.
    Kram

    Tomas.
    Visst finns det många missbruk. Det ena värre än det andra. Och som du skriver… det är alltid de ”icke bra vanorna” som fastnar. Märkligt.
    Kram

    /Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

