Skrivet av: kritiskmybell | oktober 12, 2008

Tro på Gud och slipp smärta?

Jag, Ms Mybell, läste precis en artikel på Aftonbladet som jag måste dela med mig av. Artikeln handlar om att lindra smärta, att lindra smärta genom att tro på Gud.

Forskare vid Oxfords universitet har kommit fram till att religiösa kan blockera smärta. De tar Jesus som ett exempel. De menar att när Jesus hängde på korset gjorde förmodligen inte spikarna i händerna lika ont som på en icke-troende.

I testerna de gjorde fick tolv katoliker och tolv ateister elchocker medan de tittade på en målning av jungfru Maria. Katolikerna skall ha lyckats stänga av stora delar av smärtan.

Vad jag själv tror om detta vet jag inte riktigt. Jag är dock mer än övertygad om att det inte har något med religion att göra, utan om något helt annat. Jag är ateist och tror inte på någon annan än mig själv, så självfallet skulle inte jag känna smärtlindring genom att titta på en bild av Jungfru Maria. Varför? Jo, för att Jungfru Maria betyder ingenting för mig. Om jag istället hade haft en bild på exempelvis min son framför mig, hade det säkert hjälp mig bearbeta det outhärdliga.

På samma sätt är det i testet forskarna på Oxford utförde. Varför skulle en bild på tant Maria ge smärtlindring för någon som inte känner något för henne. Hade de däremot visat en bild som betydde något för ateisten kanske allt hade varit omvänt. Då kanske ateisten hade känt mindre smärta än den troende testpersonen. Jag vet inte.

Med hjälp av en teknik där hjärnan röntgades upptäckte forskarna att katolikerna aktiverade delar av hjärnan som är sammankopplade med att hantera smärta.

Trots att de fick tjugo elchocker hävdade katolikerna att de kände sig ”trygga”, ”omhändertagna” och ”lugna och fridfulla” av att titta på Jungfru Maria.

Förutom Sassoferratos ”Jungfru Maria” ombads försökspersonerna titta på Leonardo da Vincis ”Dam med hermelin”, som forskarna trodde kunde ha en lika lugnande effekt. Men katolikerna kände 12 procent mindre smärta när de tittade på jungfru Maria. Anledningen till detta är enligt det jag skrev om ovan. Jungfru Maria betyder något för dem, det gör inte Leonardo da Vinci.

Jag är varken professor eller forskare men ibland känner jag att jag skulle klara av det minst lika bra som mästerliga professorer vid Oxfords universitet. Att ovanstående kommer från högt utbildade, välbetalda människor får mig att börja undra vad fan det är frågan om.

Smärtlindring har ingenting med tron på Gud att göra, det handlar om att man fokuserar på något som är värdefullt för en, att man fokuserar på något som håller en kärt. Sen om det är ens man, ens kärlek eller Gud är av mindre betydelse.

Ms professorinna Mybell.

BloggRegistret.se

Responses

  1. Att göra en undersökning på 24 personer säger inte så mycket egentligen.

    Det hade varit intressantare om dessa försökspersoner hade fått känna lite verklig och oförberedd smärta, utan någon bild.

    För hur ofta får de kolla på en bild medan smärtan känns? Har dom med sig sina bilder överallt? Det tror inte jag.

    Jag kan välja hur mycket smärta jag ska känna i de flesta lägena, och jag är absolut inte troende.

    Jag kommer inte att skriva så mycket här den närmaste tiden, då examensarbetet kommer ta min tid, men jag kommer tillbaka så håll ut.

  2. Håller med Mr Kritisk; det som verkligen hade varit intressant hade varit att se hur de allihop hanterade smärta _utan_ några bilder.
    Tyvärr så tror jag att de som är troende kan ha lättare att hantera saker och ting (iofs kanske större saker än tillfällig smärta) än vi ateister, eftersom de hela tiden har någon med sig, någon som dessutom har en väldigt stor makt att förändra saker och ting…

  3. Samma forskningsområde har också visat att böner inte ökar överlevnadsprocenten vid svåra sjukdomar, utan tvärtom minskar chansen lite.


Kommentera

Kategorier

