Skrivet av: kritiskmybell | december 3, 2008

Samhället blir aldrig tillgängligt för alla

Idag hörde jag en person prata om hur illa det är att ”inte alla handikappade kan få komma in i alla butiker”.

Men vänta lite nu. Hur i hela världen skulle en butik, eller någon lokal, kunna vara tillgänglig för alla? Det en utesluter det andra. Om vi tar den som behöver ledhund som exempel, butik är anpassade så att hunden och personen kan gå runt. Kanon bra för den personen. Men då utestänger vi en annan grupp människor, dom som är pälsdjurs allergiker.

Självklart så tycker jag att man ska anpassa så mycket som möjligt så att de flesta kan ha tillgång till butiker och andra lokaler, men någon kommer alltid att hamna i kläm.

Eller som en man på radio sa, han är rullstolsbunden: ”Så länge jag behandlas annorlunda, ex. med skyltar om handikapp anpassade toaletter, så kommer jag aldrig att känna mig jämställd med er icke handikappade”.

Så lev som ni vill och kolla på världen med kritiska ögon…

BloggRegistret.se

Kommentera

Kategorier

