Skrivet av: kritiskmybell | oktober 5, 2008

Ok att dricka alkohol varje dag?

Är det ok att ta ett glas vin varje dag? Är det ok att, varje dag, ta en liten whiskey på kvällen? Är det ok at ta ett par öl flera gånger i veckan? Var går gränsen för att inte kalla det ett ”missbruk”? Var går gränsen för att säga att man blivit beroende av det där glaset eller den där whiskeyn?

Personligen dricker jag i princip aldrig på veckodagarna, med undantag för om jag nån gång i månaden går på afterwork och tar två glas rött eller två mellanöl. Hemma dricker jag aldrig en veckodag, dvs om jag inte har semester.

Är det sommar och jag är ledig blir det nog ett par öl eller nåt glas vin i princip varje dag, men när sen semestern är slut… ja, då är man tillbaks till verkligheten och alkoholen ställs långt in i skåpet igen.

Tillbaks till det här med vad som är ok. Jag vet att många inte delar min uppfattning om att det inte är ok att dricka under veckodagarna. Jag vet att många tycker det är ok att ta ett glas vin till maten, att många tycker det är ok att ta en öl i soffan efter jobbet. Jag tycker det dock inte.

Allt man gör kontinueligt blir tillslut ett beroende och det är då jag tycker vanan/ovanan blir till ett problem. Om det då är alkohol man blivit beroende av, tycker jag problemet är ännu större.

Ett glas vin blir lätt till två glas vin. Att ta ett glas varannan dag slutar nog med att det tillslut blir varje dag. Tycker man då fortfarande att det är ok?

Många tar en whiskey på kvällen för att varva ner. Är det verkligen den bästa lösningen för att varva ner? Är alkohol ett bra alternativ för att få kroppen och själen att komma i ro?

Vad är ok för er? Var går gränsen för att säga att man har ett behov av alkohol?

Ms Mybell

BloggRegistret.se

Responses

  1. Jag tycker precis som du att alkohol kan man dricka på helgen. men på semestern så ökar alkoholintaget och det är man väl inte ensam om men när semestern är slut så känner jag inte sug efter alkohol.
    Har just kommit hem ifrån en Thailandsemester och där känns det helt ok att ta en öl till lunch, men dock inte härhemma.
    Hoppas du mår ok och din käresta kommer du ju få träffa snart!
    Ha det!
    /Tomas

  2. Ur medicinsk synpunkt ska man inte använda alkohol som avkopplings metod eller stämningshöjare vid deprission eller bara vanlig trött het och ledsamhet.

    Jag har många gånger fått höra att jag har en konstig syn på detta, men det beror nog på omständigheter och erfarenheter.
    Dels hos dom jag har pratat med dels hos mig.

    Jag tycker som dig, i det stora hela.

    Tack för en fin blogg.

  3. Jag håller helt med dig; jag tycker INTE att det är OK att dricka alkohol dagligen, inte på semestern och inte resten av året!
    Det där med att många använder alkohol som självmedicinering ska vi bara inte prata om; vad sägs om att söka hjälp för det verkliga problemet, istället för att skapa ytterligare ett (alkoholberoende)?
    Dessutom så ska man ha i åtanke att även om man inte utvecklar ett beroende, varken fysiskt eller psykiskt, så tar lever och andra inre organ skada ändå; det behöver man inte vara beroende för!

  4. Tomas.
    Så du har varit i Thailand? Undrade just vart du tagit vägen.
    Hoppas du hade det bra… säger jag lite avundsjukt ;o)
    Välkommen hem till Svedala igen.
    Ha de!!

    Emma.
    Tackar för ”fin blogg”. Alltid kul att höra.
    Och tackar för att du delar med dig och kommenterar. Det uppskattas.
    Ha en bra vecka.

    Maritha.
    Visst är det som du skriver… du kloka kvinna. Det känns som att du alltid har massa kloka och intelligenta svar ;o)
    Hoppas allt är bra med dig.
    Kram på dig!!

  5. Tackar och bockar 🙂 – och säger det samma tillbaks till dig ;, det känns som om vi många gånger har liknande tankebanor…
    Migränen bråkar, annars är det bra.
    Kram på dig med!

  6. Maritha.
    Hoppas migränen är bättre idag.
    Ta hand om dig!
    Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

