Skrivet av: kritiskmybell | oktober 1, 2008

Kommunikation är a och o

Kan man vara alltför olika som personer och trots det ha ett bra kärleksfullt förhållade? Går det att ha alltför olika åsiker och värderingar och trots det få förhållandet att fungera?

Om vi vänder på det, kan två människor som är alltför lika varandra ha en bra relation eller blir det alltför mycket krock då?

Jag tror man bör dela de viktigaste värderingarna och åsikterna för att det skall fungera. Jag tror man bör ligga lite på samma nivå, vara i samma stadie i livet. Jag kan ha fel, men det är min tro och åsikt i alla fall.

Är man alltför lika blir det nog en hel del krigande sinsemellan. Är båda riktigt envisa, blir nog diskussionerna rätt så långa och utdragna.

Är man å andra sidan alltför olika, blir det nog lätt diskussion pga det. Man tycker olika om det mesta, vilket leder till ständig kamp om vad som är rätt och fel.

Så vad är då hemligheten? Hur ser ett lyckat förhållande ut?  Hur pass lik eller olik sin partner ska man vara för att det skall fungera?

Det viktigaste är nog inte hur lik eller olik man är sin partner, det viktigaste är nog att man försöker förstå sin käresta.

Jag är av den åsikten att jag tror det är omöjligt att hitta någon som delar ens värderingar till 100%. Tror det är omöjligt att hitta någon som man aldrig någonsin tycker gör ”fel” eller har åsikter som ej stämmer till fullo överens med ens egna. Fast vill man ens ha det? Vill man verkligen ha någon som är precis som en själv? 

Vissa saker måste självklart stämma överens annars blir det nog svårt. Som jag skrev tidigare, så tror jag att man måste vara i samma stadie i livet, tror man måste dela de viktigaste värdringarna med varandra.

De andra egenskaperna som då inte stämmer överens med ens egna, vad gör man med dem? Jag tror man måste bestämma sig för om det är något man kan tänka sig att leva med eller inte. Om man inte kan tänka sig det, ja, då får man helt enkelt ta till strid varje gång och se hur länge det fungerar.

Om det å andra sidan är något man kan tänka sig att stå ut med, ja, då kanske det gäller att bita sig i tungan lite då och då.

Mitt stora motto i livet är: ”Kommunikation är a och o”. Vare sig det gäller en kärleksrelation, problem med nära och kära eller strul på arbetsplatsen, så löser kommunikation det mesta.

Jag tror det är viktigt att man försöker sätta sig in i den andres situation, att man lyssnar och försöker förstå. Ett förhållande är inte det lättaste, man sätts inför prövningar när man minst anar det och kan man då inte kommunicera på en vuxen, vettig nivå… ja, då skiter det sig nog tillslut.

Säg din åsikt, lyssna på din partner, hytta lite lätt med näven i luften om det behövs, få till en lösning som passar er båda, ha försoningssex och börja sedan om från början igen. En annan viktig sak, älta inte i oändlighet och ta inte upp gamla uppklarade händelser i nästa diskussion.

Ge och ta är en annan bra sak att ha i åtanke vid alla slags relationer. Ge kärlek och du får kärlek. Ge respekt och du får respekt.

Kram på er från Ms Mybell.

BloggRegistret.se

Kommentera

Kategorier

