Skrivet av: kritiskmybell | september 23, 2008

Imorgon börjar mitt nya liv

Imorgon är det domedagen för mig, Ms Mybell. Imorgon får jag svart på vitt vad mitt förbaskade halsonda och mitt taskiga välmående kommer ifrån. Imorgon ska jag nämligen göra det jag minst av allt vill göra, gastroskopi.

Jag har gjort det en gång tidigare, för ca 10 år sedan, och lovade mig då att aldrig någonsin mer göra om det. Men tji fick jag, nu är det alltså dax igen.

Varför jag måste göra det är pga att jag haft så satans ont i halsen sen i våras. Har gått på penicilinkurer och dessutom gjort massa andra prover. Inget har hjälpt och det har efter utredning framkommit att det är magen som skapar mitt halsonda. Det enda som därför återstår är att göra en gastroskopi. Detta för att utesluta att det är något fysiskt fel i magen/matstrupen.

90% av alla som gör gastroskopi får beskedet ”ingen fysisk åkomma” och ordet ”stressrelaterat” upptryckt i ansiktet, vilket jag med all sannolikhet oxå kommer få imorgon.

Det är nästan så att jag hoppas att det är något fel i magen/matstrupen, att det är något fel som går att avhjälpas med medicin eller dyligt. Är det inget fysiskt fel betyder det att jag måste ända på mitt leverne.

Att ändra på mitt leverne, mitt levnadssätt, är inte det enklaste, men det är då dock ett måste. För så ont i halsen som jag har 24 h om dygnet, orkar jag inte längre ha. Det är inte så att jag har halsbränna lite då och då, utan jag har konstant ont. Detta trots att jag dagligen äter två Losec per dag.

Hur ska jag då ändra mitt liv? Min kost är det inget fel på, det vet jag. Vissa saker kanske jag dock måste utesluta eller minska ner på. Kaffe kan ex vara en sådan sak.

En sak jag däremot kommer få dra ner på är min rökning. Jag röker idag ca 15 cigaretter om dagen och jag vet att det förvärrar mitt hälsotillstånd och om det krävs att jag praktiskt taget slutar, så får det bli så.

På tal om min rökning. Det känns så jävla surt att jag börjat röka igen. Så jävla idiotiskt.

Jag började röka när jag var 13 år. Slutade sedan när jag var 26 år och tog då inte ett enda bloss på 5 år och 1 månad. I september förra året trodde jag min idiot att jag kunde börja feströka. Jag var på semester på Sicilien och fick för mig att jag där skulle röka. Detta var ganska precis ett år sedan och jag röker fortfarande. Så förbaskat korkat och svagt av mig, jag vet.

Nog om det. Imorgon gäller det. Imorgon ska den vidriga slangen med kamera (som jag kallar trädgårdsslangen) tryckas in i munnen och ner i magen. Imorgon kl 07:45 är det jag som tycker synd om mig själv. Tur min underbara karl ska följa med och klappa mig på huvudet.

Om ni inte hör av mig någe mer beror det troligtvis på att jag avlidit under gastroskopin, att de kört ner den där jävla trädgårdsslangen och inte fått upp den igen. Eller nåt sånt.

Kram på er från Ms Mybell.

BloggRegistret.se

Responses

  1. Jag hejar på dig. Det kommer att gå jätte bra imorgon. Fast egentligen kan man ju redan fastställa en diagos… STRESSSSSSSSSSSS. Nu måste fröken lugna ner sig och sluta ”hålla på”. Vet du att stress ä en av de största faktoreran till en förtidig död, inkl rökning så är du en tickande bomb. Jag träffar inte dig så ofta, men jag vill gäran ha dig kvar här på jorden ett tag till. Gör en drastisk grej, Omformulera ditt liv. Allt kan inte vara det viktigaste, bara din underbara son. Skit i allt annat. Så nu tar du hand om dig, där med basta. Kramar från beteendevetaren

  2. Vist kan det vara jobbigt att ändra på sitt sätt att leva. Här behöver jag nog inte ens säga ”tro mig, det går om man vill”…

  3. Hejsan Elin.

    Gastroskopin gick bra. Jag tog lugnande. Hiihi.

    Tack för bra och tänkvärda ord. Jag har faktiskt fått mig en rejäl tankeställare och kommer ändra på vissa saker.

    Jag tänker sluta göra sådant som jag kanske inte vill göra. Tänker börja tänka lite mer på mig själv.
    Tänker dessutom tvinga mig att ta mig lite egentid, egentid där varken barn eller man får deltaga :o)

    Hoppas allt är bra med dig och att det går som det ska i skolan. Hejar stenhårt på dig, det vet du.

    Stor kram
    Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

