Skrivet av: kritiskmybell | september 16, 2008

Vad vill du lära dina barn?

Vill jag lära mina barn att det är roligt att supa och skönt att knarka? För så är det ju MEN bara i början. För fastnar man i skiten och det blir ett tvång då är det inte lika roligt.

Det är inte lika roligt när konsekvenserna kommer.

Det är inte lika roligt när man ser sina vänner dö, bli ihjälslagna, mördade.

Det är inte lika roligt när man letar mat i soptunorna.

Till slut går det så långt att man inte längre reagerar när någon blir rånad, misshandlad, dödar eller dör av någon annan anledning.

OM man sedan tar sig ur sitt missbruk och ska försöka bli en vanlig ”svensson” och får kämpa för allt, då är det inte lika roligt. När man inte får någon lägenhet för att ”vi hyr inte ut till sådana som dig”, när man inser att man ligger 10 – 15 år efter dom andra på dom flesta områdena. När man blir stoppad av polisen bara för att du är du, och dom kollar upp var du har varit vad du gör på platsen och vad du sa göra sedan, fast du egentligen bara hade tänkt äta en pizza.

När du inte kan få den utbildning du vill ha, för att till slut kunna få ditt drömjobb. Det du tidigare har gjort gör att du inte kan få vissa jobb.

Till slut kanske du lär dig att vara en hyfsat vanlig ”svensson” som träffar nya vettiga vänner. Du kanske tänker att det skulle vara roligt att åka på en resa utomlands med dina nya vänner, men du är inte välkommen till alla länder.

Eller du kanske skulle vilja börja träna, men du får bara träna på samma nivå som en sliten 80-åring bara för att din kropp är lika sliten som just en sliten 80-årings kropp. Då känns det mindre kul att ha en kropp som är 50 år äldre än vad du själv är.

Nu har jag lärt mig att min kropp mest är skit, det får jag leva med. Efter att ha tagit mig ur missbruket och skött mig i några år så har jag egen lägenhet, iofs med borgenärer bakom ryggen, men ändå. Jag drömmer om att en dag ha möjlighet att ta ett lån, köpa hus med garage osv. Men först måste jag bli skuldfri.

Jag har många drömmar som jag ska (vill) uppfylla. Flera ”omöjliga” drömmar har jag redan uppfyllt. T ex att ha någonstans att bo utan att behöva ”hora”, jag äger min bil, den är inte stulen eller har manipulerad papper.

Visst tänker jag ibland på dom pengar och tjänster som folk är skyldiga mig. Skulle jag driva in dom pengarna så skulle jag kunna köpa en villa kontant utan att behöva låna en enda krona.

Men jag vill inte tillbaka till den ”världen”, där man sover med en revolver under kudden. Jag sover skönare nu med ett rent samvete under kudden.

Dom flesta kan förstå vad missbruk betyder, men om man inte själv är eller har varit missbrukare så vet man inte vad det innebär.

Så vad skulle jag vilja lära mina barn? Att dom ska leva livet, ta hand om sig. Jag vill inte att dom ska behöva leva mitt liv. Utan jag vill att dom ska kunna välja utbildning om det är vad dom vill, att dom ska kunna köpa ett hus om det är vad dom vill.

Så lev som ni vill och kolla på världen med kritiska ögon…

Responses

  1. Ett gripande inlägg som jag tycker många, många borde läsa. Bra skrivet Mr Kritisk.

    Du om någon kan göra ett sånt här inlägg… du om någon vet vad du pratar om.

    Du om nån känner till alla påföljder, allt negativt som sedan är svårt att bli av med.

    Du har fått sota länge för ditt fd leverne och kommer nog göra allt som står i din makt för att dina barn inte den vägen ska vandra.

    Sköt om dig min kära bloggpartner.

    /Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

