Skrivet av: kritiskmybell | september 6, 2008

Tvingad till gastroskopi

Ända sen i våras har jag haft ont i halsen och mitt allmäntillstånd har inte varit det bästa. Jag har ätit antibiotika mot både det ena och andra, men ingenting har hjälpt.

För tre veckor sedan fick jag nog och ringde upp min Vårdcentral. Jag berättade om alla penicilinkurer och sa att nu orkar jag snart inte mer.

Fick då träffa en riktigt grym allmänläkare, som sedan visade sig vara min husläkare. Han tog mitt allmäntillstånd på allvar och kunde inte förstå att jag fått så mycket medicin utskrivet utan någon ordentlig undersökning.

I nästan en timme var jag där och han gav sin diagnos. Min hals var det inge fel på, inga infektioner. Varför då denna smärta i halsen? Vi pratar inte lite ont i halsen, utan riktigt irriterande ont 24 timmar om dygnet.

Det visade sig att det var magen som spökar. Det är magen som orsakar min halsonda och mitt dåliga allmäntillstånd. Fick Losec och lite annat utskrivet och det hjälpte faktiskt en hel del.

Förra veckan tog mina tabletter slut och jag hade då fått i uppgift att kontakta min läkare igen. Två dagar efter att mina tabletter tog slut kom smärtan i halsen tillbaka och allmäntillståndet försämrades.

Detta har nu lett till att jag måste göra en gastroskopi, vilket jag verkligen inte vill göra. Jag har gjort det en gång tidigare, när jag var i 25-års åldern och jag lovade mig då att aldrig någonsin göra om det igen.

Nu tror jag inte att jag har något fel i varken magen eller matstrupen. Till 90% så är det aldrig något fysiskt fel. Oftast så är det något helt annat. Oftast så handlar allt om ens levnadsvanor, vilket det med all sannolikhet även är denna gång.

Jag hade en stressfylld period i mitt liv då jag inte mådde alltför bra. Jag fick inte behålla något jag åt, min mage var svälld som om jag vore gravid och jag mådde allmänt piss. Hoppas inte det är på väg dit igen.

Om gastroskopin inte visar något, om allt detta beror på stress, så måste jag erkänna att det känns riktigt surt. Jag har då gått omkring och varit sjuk i halvår pga stress.

En halsfluss eller något annat går att bota, men hur fan botar man stress?

Suck!

BloggRegistret.se

Responses

  1. Tråkigt med gastroskopi, det är ju inte precis det roligaste man kan ägna sig åt..:(
    Positivt är ju i alla fall att man har kommit på vilka mediciner som hjälper!
    Konstigt är att tidigare läkare bara har skrivit ut en massa antibiotika, utan att ta blodprover och/eller svalgodlingar för att se om du verkligen hade en infektion- knappast bra för resistensutvecklingen i Sverige (ja, jag är en aning miljöskadad…)!
    Lycka till på gastroskopin, och vare sig de kan se irritationer, sår el.dyl så har du ju åtminstone en ordentlig magkatarr, som Losec hjälper mot. Skulle inte tro att det ”bara” är stress som orsakar det, utan hela livssituationen; matvanor? Läkemedel (äter du någon antiinflammatorisk medicin för din fot?)? Osv osv…
    På det hela taget ser jag det iaf som något positivt; du vet var dina besvär kommer från, och du vet vilken medicin som hjälper!
    Kram, och lycka till!

  2. Maritha.

    Vad du är rar som bryr dig så mycket. Blir lite rörd av all ditt engagemang kring mina krämpor.

    Du har fått mig att tänka på massa kringliggande faktorer. Kosten är nog lugn… sköter mig bra vad gäller den biten. Däremot kan det vara medicinering av andra krämpor som kanske bidrar till allt detta. Ska ta upp det med min läkare.

    Än en gång… tack Maritha. Du är en fin människa.

    Ha en bra vecka.

    Stor kram från Ms Mybell.

  3. Vad jag förstår så sätter du kanske helt orimmliga
    krav på digsjälv.
    Ta det lite lugnare och andas ut och du måste veta att du faktiskt duger även fast du inte går på 110%.
    Hoppas verkligen inte att det är något större problem med magen, men mår man inte bra fysiskt så säger ju kroppen ifrån.
    Krya på dig!.

  4. Tomas.

    Det där behövde jag verkligen höra. Dina ord fick mig att tänka ”ooops… tänk om det är så”.

    Nu fick jag mig en ordentlig tankeställare till frukosten… det kan jag lova.

    Tack för din ord Tomas. Verkligen jättetack. Tack för att du är rak och ärlig.

    Ska ta dina ord på allvar och sätta mig ner ikväll och gå igenom vissa saker, gå igenom vissa saker med mig själv.

    Tack.

    Kram Ms Mybell

  5. Lilla älskad hjärtat, ska jag komma å slå dig med något hårt i huvudet??? Vi har ju pratat om detta, du behöver bara vara bäst på en sak i hela välden, och det är att vara DU. Och det grejar du galant, eftersom det är svårt för någon annan att vara du… Som du vet så vet jag vad jag pratar om, eftersom jag var där du är nu. Vi får nog ta en fika och prata lite mer om detta, ta gärna med dig armeledaren, vore kul att få träffa honom… Ditt egna lilla love-plåster.

    Kram på sig, hörs snart

  6. Elin.

    Du är rar du :o)

    Självklart ska vi ses. Jag har dock svårt de närmsta veckorna. September e lite körig för mig.

    Gissar du börjat i skolan nu igen. Hoppas det går bra och att motivationen finns kvar.

    Stor kram

    Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

