Skrivet av: kritiskmybell | augusti 31, 2008

Åldern spelar visst roll

Läser på Aftonbladet en gammal artikel som legat där ett tag. Varje gång jag ser rubriken blir jag, Ms Mybell, lika irriterad.

Artikeln handlar om en 16-årig student i England som har ett kärleksförhållande med sin 50-årige religionslärare. Nu i september skall de tydligen dessutom gifta sig. Får man ens gifta sig som 16-åring?Uppenbarligen får man det. I allafall i England.

Man brukar säga att åldern inte har någon betydelse och visst finns det en viss poäng med det talesättet, men i detta fall är det, enligt min mening, helt åt helvete fel. För mig är detta inget annat än pedofili.

En 16-årig tonåring som knappt är torr bakom öronen ska inte ha ett kärleksförhållande med en 50-årig man. Som 16-åring är man inte kapabel at fatta ett sådant beslut att man vill leva med en 34 år äldre man. Det är så oerhört mycket som just då rör sig i både knopp och kropp. Hormonerna sprudlar och man är inte på det klara med vad man vill och vad livet innebär. Man tror att man kan och vet så mycket, men det gör man inte.

Att vara tillsammans med en 34 år äldre man säger jag egentligen ingenting om, smaken är som baken. Men i detta fall är det en tonåring vi talar om, inte en vuxen kvinna som är kapabel att fatta egna, genomtänkta beslut.

Nu finns det visserligen många kvinnor och män som trots att de är vuxna ej kan fatta korrekta och genomtänkta beslut. Mannen som gifter sig med denna 16-åring är uppenbarligen en av dem.

Jag kan för mitt liv inte förstå vad de kan ha gemensamt. Att hon söker sig till honom kan ha en mängd olika anledningar och förklaringar. För mig är det ganska tydligt att hon söker en form av fadersgestalt, att hon funnit nån sorts trygghet med honom.

Vad han däremot ser hos henne kan jag inte begripa. En 16-åring har inget gemensamt med en 50-åring. Så är det bara. Helt omöjligt.

I artikeln skriver de att flickans mamma tydligen mår jättedåligt och nu skall flytta från stan. Pappan skriver de ingenting om, kanske finns han inte med i bilden… vilket då gör att min teori om fadersgestalen växer allt starkare.

Hur mamman kan flytta från stan begriper jag inte. Personligen hade jag över min döda kropp accepterat deras förhållande. Mannen hade inte fått det lätt, det vill jag lova. Om så våld hade krävts, så hade jag tagit till det.

Nä, enligt min mening ska gubbfan kastreras och kastas till hyenorna.

Usch!

BloggRegistret.se

Responses

  1. Klart att det helt jävla fel med ett förhållande mellan dessa två. Tror som du skriver att den 16-åriga tjejen behöver en fadersgestalt och det här väl den där 50-åringen lurat i henne.
    En 16 åring har inget som helst att hämta hos en 50-åring. . Slut

  2. Precis…. ”Slut”.

    Hoppas allt är bra med dig Tomas och att dagarna går som de ska.

    Kram Ms Mybell

  3. Kan bara hålla med!
    Hur kan jag ha missat den artikeln..? Lika bra det; jag hade bara blivit arg!

  4. Maritha.

    Hallå där. Kul att du tittar in lite då och då :o)

    Kram


Kommentera

Kategorier

