Skrivet av: kritiskmybell | augusti 29, 2008

Tjejer kan inte spela fotboll

Jag vet att jag efter detta inlägg kommer få skäll från ett flertal kvinnor, men det tar jag, det bjuder jag på.

Varför kommer jag få skäll? Jo, för att jag är av den åsikten att tjejer inte kan spela fotboll. Visst, de träffar bollen och de gör mål, men inte fan ser det bra ut. De springer mest runt som yra hönor och beter sig som att de aldrig sparkat boll förut. Jag ser inte mycket skillnad på min 5-årige sons fotbollskunskaper mot när kvinliga proffs sparkar boll på TV. Det är precis lika okontrollerat och vimsigt.

Jag minns så väl förra OS eller vad det nu va för något. Det var ett himla ståhej kring kvinnofotbollen. Folk från höger och vänster var upprörda över att den kvinliga fotbollen inte uppmärksammades som den manliga. Men snälla, sluta. Man kan inte jämföra kvinlig och manlig fotboll. Det är som att jämföra en gammal Amazon med en ny Porsche.

Nu säger jag inte att den kvinliga fotbollen ska läggas ner. Absolut inte. De kan fortsätta sparka på sin fritid, det stör mig inte. Så länge de har det som sin hobby, så har jag inga åsikter. Men att göra det till något annat än en hobby… nä, det köper jag inte.

Vissa saker lämpar sig inte för kvinnor medans andra saker inte lämpar sig för män. Varför hålla på och kliva över gränserna? Varför inte hålla oss till det vi kan, det vi är skapta för?

Innan jag avslutar detta inlägg, vill jag poängtera att det faktiskt finns ett undantag. Ett litet undantag som heter Marta. Hon kan faktiskt sparka boll. Vad är slutsatsen av det? Jag vet inte. Hon kanske har mycket manliga hormoner i sig. Eller så är hon bara en av de få som hanterar att kliva över gränsen, som klarar av att sparka boll fast hon egentligen inte är skapt för det.

Över och ut.

BloggRegistret.se

Responses

  1. En liten fundering, Marta är bra i jämförelse med andra kvinnor, men hur skulle hon klara sig mot manliga fotbolls proffs? Inte så bra antar jag.

    Allt är ju relativt. Men jag håller med dig. Anledningen till att folk väljer att kolla på manlig fotboll är att det mer fart, bättre spel osv.

  2. Hon skulle säkert klara sig bra i något manligt Allsvenskt-lag… men visst, inte bland manliga ”proffs”.

    Och visst är allt relativt :o)


Kommentera

Kategorier

