Skrivet av: kritiskmybell | augusti 19, 2008

Vill vara ”fint” kulturell

Under hela våren och sommaren har jag, Ms Mybell, gått och tjatat om att jag vill besöka Moderna Museet. Har väl egentligen velat det bra länge men aldrig tagit mig tid till det. Varför jag så länge velat gå dit har ingenting med mitt kulturintresse att göra, utan mer för att jag tycker att det är ”fint”.

Kalla mig ytlig om ni vill men det är dagens sanning. Att titta på konst är fint och jag tycker ibland om att leka fin.

För några dagar sedan tog jag och min karl tag i saken. Vi bestämde oss för att gå på Moderna Museet. Knytblusen, pumpsen och handväskan åkte på och vi begav oss in till Djurgården.

Väl inne tog vi en karta där alla utställningarna presenterades. Det fanns bra många salar, sjukt många om jag skall vara uppriktig. Hur många besökte vi? Inte många. Jag höll fullkomligt på att krevera. Det kröp i hela kroppen på mig. Jag började t o m må lite dåligt. Började småsvettas och blev konstigt snurrig.

Som en idiot står jag där framför tavlor som liknar absolut ingenting och försöker se det som alla andra ser. ”Vad i hela helvete tittar de på?”, tänkte jag flera gånger.

Jag gav många tavlor en ärlig chans men det gav mig absolut ingenting. Blev varken upprymd eller fick nån aha-känsla. Blev bara svettig och yr.

En utställning tyckte jag dock om. Lite iallafall. Det var en tillfällig utställning som hette ”Eklips”. Den visade absurda, sexuella och råa konstverk som föll mig lite i smaken. Tavlorna och resten av konstverken, som visade avhuggna kroppsdelar, nakna människor poserande i de mest sjuka ställningar, var både vacker och äcklig, rolig och skrämmande på samma gång.

Nedan ser ni ett av konstverken från ”Eklips”-utställningen. Observera att detta konstverk var ett av de ”milda” och ”normala”. Hittade dock ingen annan bild. Konstverket är taget från en film de visade på en storbildskärm. På filmen klättrar dessa fyra individer (två människor och två djur) på varandra, biter varandra på diverse kroppdelar och beter sig väldigt underligt åt.

Vad detta säger om mig som person vill jag helst inte veta. Rent spontant känns det som att jag har nån form av rubbning  i hjärnan som uppskattar bilder på nakna, blodiga människor som utför massa sjuka experiment på varandra. Syftar då främst på deras fotoutsällning som var minst sagt exceptionell.

Hur som så behöver jag inte längre gnälla över att jag inte tar mig tid att besöka Moderna Museet. Nu har jag varit där och det kommer aldrig hända igen. Jag lovar.

Tycker det är lite trist att jag inte uppskattade besöket men de är väl bara att inse att jag inte tycker om konst, att jag inte är någon ”fin” kulturmänniska.

Jag får helt enkelt hitta andra sätt att leka ”fin” på.

/Ms Mybell

Responses

  1. Allt är konst så säger iaf konstnärerna. Att stapla ett berg med kranium eller att ställa en säck potatis på en piedestal kallas installation, hatar det.
    Så jag hatar väl iaf konst, grindslanten går väl an:).

  2. Hallå där trogne bloggläsare.

    Jo visst är det väl så… allt är konst idag.

    Hoppas allt är bra med dig Tomas.
    Ha en bra torsdag.

    Kram

  3. Oftast är det väl så att det man inte förstår eller ser vad det föreställer klassas som konst, och ofta säljs svindyrt.

    Många av dessa konst(iga)verk skulle mina barn ha fått gjort om dom hade gjort sakerna. Vet inte hur många tecknar jag har fått med bara sträck och jag ber dom ”gör någon fint, du som är så duktig istället för att bara kludda”. Kanske man skulle säljas deras kladd och tjäna pengar istället…

  4. Visst är det som du skriver… det mest bisarra, det mest okonstnärliga säljs apdyrt och alla tycker det är jättevackert.

    Min karl påminde mig dock om att kultur är så mycket mer än konst. Jag älskar gamla slott, ruiner osv. Det är oxå kultur :o)

    Ms Mybell


Kommentera

Kategorier

